Menu

Volkskrant

Volkskrant (october 2016) by Saïne van Kan.
A full page article about VoorDeFilm, the mashups and especially the hotel room project that I’m working on.
http://www.volkskrant.nl/film/-ik-vind-het-echt-leuk-dit-soort-dingen-te-ontdekken-in-films~a4397358/

Terwijl filmfans al jaren zijn geobsedeerd door kamernummer 237 uit The Shining, is Menno Kooistra bezig álle kamernummers uit de filmgeschiedenis te verzamelen.

Menno Kooistra (40) zit op de bank met zijn vriendin naar No Country for Old Men te kijken, als hij plotseling de film stilzet: op een deur prijkt duidelijk het getal 213. Sinds Kooistra in 2010 is begonnen met mash-ups voor VPRO Cinema, kan hij geen film meer normaal kijken. ‘Mijn vriendin vindt dat wel irritant.’

psychoKooistra is webbeheerder, cameraman en editor bij de VPRO. Voor VPRO Cinema, het filmkanaal van de VPRO en de Volkskrant, begon hij met het verzamelen van specifieke filmfragmenten, waaronder hotelkamernummers, voor filmmash-ups.

In elke film zit wel een interessant detail om uit te vergroten. In één minuut stopt Kooistra zo veel mogelijk verschillende filmfragmenten, om zo een verzameling te laten zien van een detail, zoals een verzameling van vijftig drijfzandscènes. Inmiddels is er minder ruimte voor zijn mash-ups bij de VPRO, maar Kooistra vindt het zo leuk dat hij ermee verdergaat op zijn eigen kanaal voordefilm.nl.

Kooistra maakt zijn video’s zo snel dat hij kan inspelen op de actualiteit: maandag publiceerde hij er een met 34 clowns in 1 minuut, naar aanleiding van de ‘killer clowns’ in Oss en Almere. Eerder al monteerde hij twee video’s waarin acteurs John Travolta en Tom Cruise met zichzelf in gesprek zijn.

hotelkammernummer-27Zijn nieuwste project zal meer tijd in beslag nemen dan de mash-ups. Kooistra is op zoek naar mogelijk een van de onopvallendste details in films: hotelkamernummers. Een golf van opwinding gaat er door zijn lichaam, als hij er weer eentje tegenkomt: ‘Dat moment is echt kicken.’ Voor die zoektocht moet Kooistra een groter collectief geheugen aanspreken en daarom vraagt hij mensen op zijn site en sociale media mee te denken. ‘Mensen geven naast hun tip over bepaalde films en series gelukkig ook meestal het tijdstip aan waarop het kamernummer in beeld is. Het gebeurt echter ook dat ze denken ergens een nummer te hebben gezien en dan moet ik die film helemaal gaan kijken.’ Hij had een spreadsheet online staan met zijn bevindingen tot nu toe, maar heeft die offline gehaald uit angst dat mensen de gegevens stelen. ‘Het zijn toch kostbare data.’ Hij heeft al nummers gevonden van in de 7.000, want dat krijg je al snel als een hotel zeven verdiepingen heeft, maar het lijkt een kleine kans dat hij elk nummer tot aan dat getal zal vinden.

The Shining stond aan het begin van dit grote project. In de klassieke horrorfilm van Stanley Kubrick uit 1980 zit de beroemde hotelkamer 237. Volgens Kooistra is dit de beste film ooit gemaakt. ‘Het is goede horror, maar technisch gezien zit het ook ontzettend goed in elkaar.’ In 2012 is de documentaire Room 237 uitgekomen. Hierin vertellen vijf filmfans over hun interpretaties van en theorieën over de betekenis van de kamer en andere onderdelen van de klassieker. Het vergt een bepaalde manier van kijken, net als bij Kooistra’s projecten, waarbij het grote verhaal bijna naar de achtergrond verdwijnt en er wordt ingezoomd op specifieke details. Dat Kooistra fan is, is duidelijk: tijdens het gesprek heeft hij een T-shirt aan met een afbeelding van het sleutelhangertje van ‘room 237’ erop.

Aan het begin van zijn zoektocht naar de hotelkamernummers werd hij gewezen op het kunstwerk The Clock uit 2010 van Christian Marclay. Marclay heeft er drie jaar over gedaan om elke minuut op de klok in films terug te vinden. Dit is een kunstinstallatie geworden van een 24-uur durende montage. Kooistra weet nog niet of hij zijn kamernummerproject ook op volgorde gaat vormgeven. ‘Het is een meerjarenplan, dus ik heb nog tijd om dat uit te zoeken. Misschien ga ik wel op zoek naar bepaalde thema’s in die fragmenten en zet ik die bij elkaar.’

coming-to-america

Kooistra heeft nog veel ideeën voor mash-ups. Op zijn computer heeft hij een Excellijstje met tientallen mogelijke onderwerpen. Bijvoorbeeld mensen die verslagen aan de bar zitten, of bepaalde kunstwerken die veel terugkomen in films (men noeme een Het Laatste Avondmaal). ‘Het is misschien een beetje autistisch, maar ik vind het echt leuk dit soort dingen te ontdekken in films. Ik zou hier wel mijn fulltimebaan van willen maken.’


Succesnummers

Een compilatie van David Bowienummers met bijbehorend beeld van Menno Kooistra uit 2013 werd toentertijd door Bowie zelf gedeeld op zijn site. Twee weken geleden nog is het gedeeld door Bowies toetsenist Mike Garson. De video is 78.700 keer bekeken op Vimeo. De mash-up over drijfzandscènes is gedeeld op een Duitse website en daardoor meer dan 56 duizend keer bekeken op YouTube.